WEBSIGN – pozycjonowanie stron internetowych

WEBSIGN - logo
MAJ 05 2009

Dzisiaj kolejne przemyślenia na temat działania polskich firm SEO, którzy potrafią powiedzieć klientom wszystko to co chcą usłyszeć, aby tylko podpisać umowę…

Czy umiesz powiedzieć ile średnio kosztuje kupno nowego samochodu albo ile średnio kosztuje budowa domu? Podejrzewam, że pierwsze pytania jakie Ci się nasuną do głowy, to wyposażenie  samochodu, marka samochodu, wielkość domu, wykończenie domu – czyli to wszystko, co wpływa na średnią cenę – średnia cena budowy domu o wielkości 100 m2 będzie niewątpliwie zupełnie inna niż średnia budowa domu o wielkości 250 m2. Bez tych informacji, nie możesz udzielić nikomu nawet zbliżonej wartości, bo wahania mogą być rzędu nawet kilkuset procent.

Ale niektóre są tak dobre, że w zasadzie bez namysłu byłyby w stanie odpowiedzieć na to pytanie, nie wahając się ani przez moment. Wszystko aby tylko podpisać umowę i najlepiej związać klienta na długie miesiące, a jeszcze lepiej lata bez żadnej możliwości wypowiedzenia, nawet w przypadku rezultatów. Nieważne, czy informacja przedstawiona klientowi jest choć trochę rzetelna czy nie – ważne jest powiedzenie, to co klient chce usłyszeć…

Przykład z życia wzięty – do naszej firmy zadzwoniła ostatnio potencjalna klientka, pytając ile kosztuje średnio wypozycjonowanie strony. Jak zwykle zostało jej grzecznie wyjaśnione, że ceny są różne, zależą zarówno od samej strony i jej treści, jak i fraz, na które strona będzie pozycjonowana.  Jaka była na to reakcja klientki?

Klientka oburzona zaczęła mówić, że jesteśmy niepoważną firmą, bo inna firma wyceniła ile będzie kosztować . W skrócie: jakaś firma SEO wyceniła telefonicznie koszt pozycjonowania strony nie znając ani adresu strony, ani branży ani liczby fraz, na które strona będzie lub może być pozycjonowana na zasadzie średnio strony “średniego biznesu” kosztuje 4000 złotych (czymkolwiek by średni biznes on nie był i jaka definicja średniości by nie była) .

Mimo kilkukrotnych prób wyjaśnienia potencjalnej klientce, że tak wyceny pozycjonowania stron się nie robi i próśb o podania adres strony, rozmowa zakończyła się praktycznie rzuceniem słuchawki przez klientkę, bo przecież z “niepoważną firmą”, czyli taką która chce coś wiedzieć o stronie, którą ma wycenić, nie ma przecież co w ogóle dalej rozmawiać.

Czy naprawdę niektórych firm zajmujących się pozycjonowaniem nie stać na trochę więcej profesjonalizmu? A może to już norma, że wycenę robi się na zasadzie – rzucę dowolną kwotę, która będzie pasowała klientowi, a potem zobaczymy? Najgorsze jest to, że wielu klientów nabiera się na takie tricki i nawet jeśli skontaktuje się z inną firmą, to często nie uwierzy już jej tak jak w tym przypadku, bo przecież konkurencja powiedziała coś innego, a tak naprawdę powiedziała tylko to, co klient ewentualnie chciał usłyszeć.

Czy długo branża SEO tak będzie wyglądała? Najprawdopodobniej przez co najmniej kilka ładnych lat niewiele się zmieni, bo praktycznie nadal wiele polskich firm nie wie czym jest , na czym polega i czy warto w nie zainwestować. Zdarza się nawet tak, że duże firmy boją się zaryzykować ułamkowych części swoich dochodów w , nie mając świadomości jak wiele mogą zyskać, ale to już temat na zupełnie inny post…

Tagi: , , , ,

3 komentarzy

ZM  dnia 16 październik, 2009


Zgadzam się z tym w 100%, większość firm pozycjonujących nie posiada wystarczającej wiedzy na temat SEO, a próbują koniecznie “wbić” się na rynek. Później dzięki takim właśnie firmom pojawiają się takie przypadki Klientów jak opisany powyżej.

Marcin  dnia 1 grudzień, 2010


Witam
Faktycznie ciekawy przypadek, ale niestety często bywa tak jak w tym artykule napisano. Drodzy koledzy klienci koniecznie pytajcie firmy SEO o to czy są w stanie pokazać wam pracę jaką wykonują, ja dałem nabrać się dużej znanej firmie i niestety zawiodłem się – po prostu zaufałem marce. Nie dajcie się nabrać na ściemę telefoniczną “Tak cały czas dodajemy linki, pracujemy nad Pana stroną, proszę jeszcze poczekać 2-3 tygodnie” – tydzień zamienia się na miesiąc, miesiąc na rok normalnie załamka. Pokazanie, że firma faktycznie pracuje i umieszcza linki jest najlepszym dowodem.

rzemien  dnia 5 maj, 2011


Witam.
Wpadłem tutaj przypadkiem i po przeczytaniu artykułu mam mieszane uczucia a to z powodu iż byłem klientem wielu firm pozycjonujących strony, a jednocześnie sam prowadzę agencję reklamy i u nas jest ciut inaczej ponieważ każdy klient ma dostęp do monitora fraz, który pokazuje codzienne statystyki pozycji, site strony czy linki prowadzące do niej, a dodatkowo przedstawiamy raporty w plikach na życzenie w każdej chwili kiedy klient sobie życzy. Nie będę tu pisał o mojej firmie aby nie reklamować jej bo administrator mógłby to źle zrozumieć.
Proponuję klientom spisywać umowy na określonych warunkach:
1. termin współpracy tu można i długoterminowo ale z zaznaczeniem w ile czasu pozycje będą zdobyte.
2. jakieś obowiązki czy ustalenia ile linków w miesiącu ma dodać firma, ile opisów stworzyć, ile dopalić wpisów, na jakich stronach te linki będą itd.
3. ustalić zwrot pieniędzy lub kary umowne za nie robienie niczego przez taką nieuczciwą firmę i jak nie będą chcieli takiej umowy podpisać oznacza to że są słabi.
To tak w skrócie podstawowe kryteria i jeszcze jedno niech pokażą referencje bądź frazy zdobyte i utrzymane.
Z poważaniem Paweł

Dodaj komentarz


Użytkowanie Serwisu oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje